האם ניתן להסב כל מכונית לגפ"מ?

הסבת רכב לגז

הסבת הרכב לתדלוק בגז הוא אלטרנטיבה נקיה וזולה יותר לבנזין או דיזל  והוא הפך כבר כמה עשורים  לפופולרי  עבור הרבה בעלי רכבים בארץ ובעולם .

המרת גפ"מ יכולה להיות דרך חסכונית להפחתת עלויות דלק ופליטות, שכן גפ"מ זול יותר מבנזין או סולר ונקי יותר מבחינה סביבתית .

החיסכון הניכר בעלויות התדלוק נאמד ב- 50% והצפי לשנים הקרובות הוא לשמירה על פער ניכר בין עלויות הבנזין והסולר לבין מחירי הגז. 

הבנת המרת הרכב לתדלוק בגז -קיט הסבה לגז 

לפני שנעמיק בשאלת התאימות לרכב, בואו נבין תחילה כיצד עובדת המרת גפ"מ.

הסבת גפ"מ כוללת התקנת ערכת גפ"מ במכונית מונעת בנזין , המאפשרת למנוע לפעול גם על בנזין וגם על גפ"מ.

הערכה כוללת בדרך כלל מיכל דלק, ווסת-מאדה , מחשב  ומזרקים הפועלים יחד כדי לספק את הגפ"מ     – [ LPG]   למנוע.

 

תאימות לרכב להמרת גפ"מ

לגבי השאלה  האם ניתן להמיר כל מכונית לגפ"מ? התשובה הקצרה היא  לא – לא כל המכוניות מתאימות להמרת גפ"מ

 

הסבת רכב לתדלוק בגז אומנם איננה טכנולוגיה חדשה אולם זו עדיין החלטה שיש לשקול .

מה שחדש ומשתנה אלה דגמי הרכב ובעקבותיהם מודלים חדשים של מערכות הסבה .

במאמר זה ננסה לעשות סדר בכמה שאלות מפתח שעולות כשאנו עומדים מול מגוון הרכבים המותגים והטכנולוגיות .

 אילו גורמים יש לקחת בחשבון בעת קביעה האם רכב מתאים להסבה לגז גפ"מ?

הגורמים שיש לקחת בחשבון עשויים לכלול את השנתון , תחזוקת הרכב , סוג המנוע ומערכת הדלק שיש. לרכב וכמובן וזמינות ועלות הגפ"מ שגם הם משפיעים בסופו של דבר .  חשוב לשקול את השימוש המיועד של הרכב והאם גפ"מ יהיה בחירה מעשית וחסכונית בהתבסס על דפוסי הנהיגה הצפויים וצריכת הדלק .

אילו סוגי רכבים מתאימים ביותר להסבה לגז ולמה ?

סוג מנוע

סוג המנוע במכונית שלך הוא הגורם החשוב ביותר בכל הנוגע להמרת גפ"מ. בדרך כלל, קל יותר להמיר מכוניות עם מנועי בנזין ל-GPS מאשר מכוניות עם מנועי דיזל. הסיבה לכך היא כי גפ"מ נשרף בצורה שונה מזו של סולר ודורש מערכת דלק מסוג שונה. עם זאת, קיימות ערכות המרת גפ"מ זמינות עבור כמה מנועי דיזל אולם הן לא מאושרות בארץ .

סוגי הרכבים המתאימים ביותר הם בדרך כלל אלה עם מנועי בנזין שכבר מצוידים במערכות הזרקת דלק אלקטרונית (EFI).

 זה כולל מכוניות נוסעים, משאיות קלות וטנדרים.

 כלי רכב עם מנועי קרבורט או מערכות הזרקת דלק מכניות ישנות יותר עשויים להיות קשים יותר או יקרים יותר להסבה להפעלה על גפ"מ מכיוון שמנועים מסוג זה לא תוכננו לפעול על דלקים חלופיים כמו גפ"מ.

מנועי קרבורטור מערבבים דלק ואוויר בתוך קרבורטור לפני שהוא נכנס למנוע, בעוד שמערכות הזרקת דלק מכניות משתמשות במשאבה מכנית כדי להחדיר דלק למנוע.

כדאי להבין , גפ"מ דורש סוג שונה של מערכת דלק בהשוואה לבנזין בגלל שהוא מצריך מערכת בלחץ גבוה כדי להבטיח שניתן להעביר את הדלק למנוע בצורת גז. בנוסף, לגפ"מ יש תכולת אנרגיה ומאפייני בעירה שונים בהשוואה לבנזין, בזו הסיבה שבגללה כשמתקינים מערכת הסבה היא מכילה תוספות כפי שמנוע הרכב דורש :

    מזרקים חדשים, ווסת לחץ דלק שונה ו-ECU ספציפי לגפ"מ אלה נועדו להבטיח פעולה תקינה.

במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך גם לשנות את תזמון ההצתה של המנוע, מערכת הפליטה ומערכת הקירור כדי להתאים את ההמרה. שינויים אלה יכולים להוסיף למורכבות ולעלות ההמרה, במיוחד עבור כלי רכב ישנים שעשויים לדרוש שינויים נרחבים יותר כדי להבטיח פעולה אמינה.

הזרקה ישירה –

הזרקה ישירה (DI) היא מערכת הזרקת דלק המספקת דלק ישירות לתא הבעירה של מנוע, עוקפת את שסתומי היניקה. מערכת זו מאפשרת שליטה מדויקת יותר על אספקת הדלק והבעירה, מה שיכול לשפר את יעילות הדלק והביצועים.

חלק מדגמי המכוניות היום, מגיעים מצוידים במנועי הזרקה ישירה. בדרך כלל ניתן להמיר בקלות רבה יותר מנועי הזרקה ישירה להפעלה על גפ"מ, זאת מכיוון שהם נועדו להכיל דלקים חלופיים ולעיתים הם יעילים יותר ממערכות הזרקת דלק מסורתיות.

עם זאת, חשוב לציין שלא כל מנועי ההזרקה הישירה תואמים להמרת גפ"מ, וייתכן שעדיין יהיה צורך בשינויים כדי להבטיח פעולה בטוחה ויעילה. בנוסף, הסבת מנוע הזרקה ישירה לעבודה על גפ"מ עשויה לדרוש רכיבים נוספים כגון משאבות דלק בלחץ גבוה ומזרקי גפ"מ מיוחדים, אשר יכולים להוסיף לעלות ההמרה.

שנתון

גיל המכונית שלך יכול גם להשפיע על התאימות שלה להמרת גפ"מ. למכוניות ישנות יותר עשויות להיות מערכות דלק מיושנות שאינן תואמות את מערכות הגפ"מ המודרניות היום ומאידך  למכוניות חדשות יותר עשויות להיות מערכות הזרקת דלק מתקדמות שמקשות על ההמרה. 

{בארץ יש מגבלה תיקנית  לאשר רכבים בשנתון שהוא פחות מ- 95 .} . 

 תקינות הרכב 

פרט מאוד בסיסי  – צריך מכונית תקינה לגמרי . צריך להתקין במכונית מערכת דלק נוספת על המערכת המקורית, חשוב שהרכב יהיה במצב תקין וללא בעיות טכניות .  

הדרישות הטכניות להסבת הרכב להנעה בגז 

הסבת רכב לנסיעה על גפ"מ מצריכה בדרך כלל התקנה של מערכת דלק גפ"מ נפרדת הכוללת מיכל, קווי דלק ווסת.  – זהו  קיט ההתקנה .

  • מיכל גפ"מ:

  • מיכלי גפ"מ חייבים להיות מותקנים במקום בטוח ומאובטח ברכב, בדרך כלל בתא המטען או בתחתית המרכב.

 

  • קיט אחורי [מיכל -מערכת תדלוק וחיבור למנוע ]:
  • קווי דלק גפ"מ חייבים להיות מותקנים ומחוברים למיכל ולמנוע, וחייבים לעמוד בלחץ הגבוה ובתכונות הקורוזיביות של הגפ"מ.

 

  • ווסת- מאדה: נדרש ווסת להורדת לחץ הגפ"מ שמאוכסן במיכל בצורה נוזלית  ומשנה את מצב הצבירה מנוזלי לגז לפני הזרקתו למנוע.

 

  • מסילת מזרקים: יש להתקין מזרקי גפ"מ בסעפת היניקה של המנוע כדי להזריק את הגז גפ"מ למנוע.

 

  • יחידת בקרה אלקטרונית (ECU): שתפקידה  לשלוט בתזמון ומשך הזרקת הגפ"מ,ולהבטיח שהמנוע יפעל בצורה חלקה ויעילה.

יצרני ערכת הסבה לגז 

בארץ אפשר למצאו כ- 5  חברות  שמיצרות ערכות שמאושרות ע"י משרד התחבורה ועומדות בתקני אירופאים . מבחינה טכנית המערכות דומות

ומתאימות לכל סוגי הרכב . לכל מערכת מיכלולים שונים והמתקין המורשה מתחבר למחשב הספציפי של המערכת .  יבואני המערכת  מחזיקים תיק מוצר מאושר 

ומעודכן באופן שנתי במשרד התחבורה . 

 

לכל מערכת שמותקנת בארץ  יש רשימת אבי טיפוס . כל סוגי הרכב  שעברו בדיקה ואושרו ע"י מעבדות רכב (טכניון/אריאל)  שמאושרות ע"י משרד התחבורה. 

המערכות הנפוצות בישראל הן  –

 

 

 

</

 

   

 

 

 

 

המוסכים המורשים והמתקינים מורשים לטפל במגוון סוגי מערכות . לרוב זה מותנה בהכשרה ועידכון תוכנה של יצרן המערכות . (השיקולים הם מסחריים –לא טכניים)

רגולציה -אישור משרד התחבורה 

לפי הוראות משרד התחבורה ויצרני המערכות הסבת רכב לנסיעה על גפ"מ צריכה להתבצע רק על ידי מכונאי דיאגנוסטיקה מוסמך

ומנוסה שהוכשר ע"י יצרן המערכת להתקנה ולעבודה בתוכנת הניהול הייעודית של יצרן המערכת .

זה מאפשר את הדיוק החשוב בהזרקת הגז החליפי בתאום לפעימות המנוע וכמובן זהו המפתח לשמירת ביצועי הרכב .

כל רכב שעובר הסבה ניבדק במעמד ההתקנה במוסך  ומקבל דו"ח תקינות מנציג משרד התחבורה . הדוח עובר על תקינות המיכלולים ופעולת הרכב והרכב עובר רישום נוסף ואזכור מ ברשיון הרכב = לכך שהוא דו דילקי .  בנזין וגז גפ"מ

span>

  • טכנית בהחלט ניתן להמיר רכבים מונעים בבנזין . במנועי קרבורט או במערכות הזרקת דלק מכניות ישנות יותר  זה מורכב ויקר יותר

בהשוואה להתקנה ברכבים חדשים יותר עם מערכות הזרקת דלק אלקטרוניות שנועדו להכיל דלקים חלופיים. 

  • בארץ  השנתון המאושר הוא מ- 95 ואילך .
  • לגבי הזרקה ישירה חלק בהחלט מתאים אבל חשוב לציין שלא כל מנועי ההזרקה הישירה תואמים להמרת גפ"מ .

האם הרכב שלי מתאים להתקנה?

הסבת רכב לגז מושפע גם מרגולציה בישראל , גודל השוק והתמחות המוסכים . בכל מדינה יש תמהיל רכבים קצת שונה וישראל היא שוק קטן .

זה רלוונטי בעיקר לגבי דגמי רכבים  בהזרקה ישירה שמוצאים בקלות בשווקים אחרים אולם פחות בישראל ולכן

המתקינים גם משיקולים מסחריים לא מתמחים בהם .

 

להלן כמה מותגים שמככבים כיום בארסנל ההתקנות    :

מותגים

קיה   KIA            

קיה פורטה

 

שברולט  

 

יונדאי    Hyundai Tucson

 

רנו

קנו מאגן 

 

מאזדה Mazda

מאזדה 6

מיצובישי Mitsubishi

רובר Rover 

ניסאן   Nissan

 

 

פולקסווגן     Volkswagen

פולקסווגן גולף היא מכונית פופולרית התואמת להמרת גפ"מ. למכונית קיבולת מנוע גדולה, מה שהופך אותה לאידיאלית

להמרת גפ"מ. הגולף גם מרווח מספיק כדי להכיל מיכל גפ"מ.

 

פורד

פורד פוקוס היא מכונית פופולרית נוספת התואמת להמרת גפ"מ. למכונית קיבולת מנוע גדולה, מה שהופך אותה לאידיאלית להמרת גפ"מ. הפוקוס גם מרווח מספיק כדי להכיל מיכל גפ"מ.

 

 

פורד אדג'

VOLVO

VOLVO-S 40

פיג'ו     peugeot

פגו'   306

הונדה סיוויק

הונדה סיוויק היא מכונית פופולרית התואמת להמרת גפ"מ. למכונית קיבולת מנוע גדולה, מה שהופך אותה לאידיאלית להמרת גפ"מ. הסיוויק גם מרווחת מספיק כדי להכיל מיכל גפ"מ.

סקודה אוקטביה

סקודה אוקטביה היא מכונית מרווחת התואמת להמרת גפ"מ. למכונית קיבולת מנוע גדולה, מה שהופך אותה לאידיאלית להמרת גפ"מ. האוקטביה גם מרווחת מספיק כדי להכיל מיכל גפ"מ.

ב.מ.וו

סדרה 3

ב.מ.וו סדרה 3 היא מכונית מפוארת התואמת להמרת גפ"מ. למכונית קיבולת מנוע גדולה, מה שהופך אותה לאידיאלית להמרת גפ"מ. סדרה 3 גם מרווחת מספיק כדי להכיל מיכל גפ"מ.

BMW X5

דייהטסו 

דייהטסט סיריון

טויוטה    Toyota

סובארו SUBARU

סיטרואן

סיטרואן קסארה פיקאסו

פורד

פורד מונדאו 2009

מנועי הזרקה ישירה

מנועי הזרקה ישירה הופכים נפוצים יותר בדגמי מכוניות חדשים יותר. הנה כמה דוגמאות לדגמי מכוניות שמגיעים עם מנועי הזרקה ישירה:

אודי A3


ב.מ.וו סדרה 3


פורד מוסטנג


הונדה סיוויק


יונדאי סונטה


קיה אופטימה


מאזדה CX-5


מרצדס בנץ C קלאס


ניסן אלטימה


פורשה 911


סובארו WRX


טויוטה קאמרי


פולקסווגן גולף


זו אינה רשימה ממצה, שכן דגמי רכב רבים אחרים מצוידים גם במנועי הזרקה ישירה. ראוי לציין שלמרות שמנועי הזרקה ישירה יכולים להציע יתרונות כמו שיפור ביעילות הדלק והביצועים, הם עשויים גם לדרוש תחזוקה ותיקונים מיוחדים, וייתכן שלא תמיד יהיו תואמים לדלקים חלופיים כמו גפ"מ ללא שינויים.

 

 

מכוניות בעלות נפח מנוע גדול ומספיק מקום למיכל גפ"מ הן אידיאליות להמרת גפ"מ.  אולם בסיכומו של דבר לא כל המכוניות ניתנות להסבה לגפ"מ

אם אתה שוקל המרת גפ"מ לרכב שלך, חשוב להתייעץ עם מתקין גפ"מ מנוסה שיבדוק את הרכב הספציפי שלך גם מבחינת תקינות מכנית .

 

 

אי אפשר לסיים בלי להזכיר שתחום הרכב עובר שינוי גדול שהופך את כל כללי המשחק שהכרנו בעשורים האחרונים   .

לצד הנעה בגז יש  יותר ויותר רכבים עם הנעה חשמלית והברידית שיתרונותיהם לצידם  ומנוע הבערה הפנימי מפנה את מקומו לטכנולוגיות חדשות .

 

מה שלא ניבחר – שתהיה נסיעה טובה  !!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניתן לקבל ייעוץ טכני ועזרה טלפונית. לאחר קבלת ההזמנה אנו מתקשרים אליכם ומוודאים את סוג הרכב או המערכת .

רוצים לחסוך על טיפולים לרכב ? אנא מלאו

Your Information
Event Information
Additional Information
דילוג לתוכן