מדוע חשוב טיפול ותחזוקה למערכת הגז לרכב?
מערכת גז לרכב שמותקנת נכון , בנויה לפעול בכל עונות השנה וכמובן בטמפרטורות קיצוניות :
במזג אויר חם מאוד או כשבחוץ גשום או קפוא כמו בחורף האירופאי
– שחיקה של המנוע עד להשבתתו -רכב מקרטע וצורך יותר בנזין
– דליפת גז
אלה סימנים שהמערכת לא מתפקדת כראוי .
{בסרטון זה מציג תיקון מאדה גפ"מ ומדבר על תקלות ותיקונים נפוצים נוספים למערכות הזרקת גפ"מ לרכב. המערכת שעליה מדגימים היא תוצרת OMVL. העיקרון והטכנולוגיה בכל הערכות ההסבה -זהה }
כל מה שתצטרך לעשות כנהג של רכב מונע בגז הוא :
1.החלפת הפילטרים – מסננים בזמן
תקפיד להחליף מסננים בזמן . מסננים מלוכלכים במיוחד שלא מוחלפים בזמן
יוצרים זיהום אפשרי של מזרקי גז ובהמשך תפקוד המנוע ויוצרים בעיות במהלך הפעלת הבוקר.
שים לב , זה עולה בעיקר בחורף כשהטמפרטורות נמוכות .
. יש שני סוגים של מסנני גפ"מ
פילטר לחץ גבוהה לגפ"מ במצב נוזלי – ממוקם בתוך המאדה (הרדיוסר)
פילטר לחץ נמוך- לגפ"מ במצב צבירה גז .
קצת על הפילטרים . במערכת גז לרכב
פילטר לחץ גבוה עוצר זיהום מוצק ופילטר לחץ נמוך אחראי על ניקוי הגז שהתאדה משברים ושמנים .
כשהפילטרים לא מוחלפים בזמן והמזרקים מזדהמים נוצר אי דיוק במינון והזרקת הגז הנחוצה לרכב.
שיגרת טיפולים לרכב
תחזוקת רכב מונע בגז פשוטה וקבועה בין המערכות השונות .
טיפול קטן – אחת ל- 15 אלף ק"מ
כולל החלפת מסנן לחץ נמוך, בדיקת מערכת גז ידנית וממוחשבת, ומחשב מנוע. העברת חומרי ניקוי מזרקים לפי הצורך. טיפול בליקויים שנמצאו.
טיפול גדול – אחת ל- 45 אלף ק"מ
בנוסף לכל מה שנדרש בטיפול הקטן מחליפים מסנן לחץ גבוה, ניקוי סולנואיד קדמי, ניקוי ווסת גז, נסיעת מבחן ממוחשבת.
בעוד שבדיקה ממוחשבת מספקת נתונים מדויקים ומקיפים, בדיקה ידנית מאפשרת לטכנאי להשתמש בניסיונו ובחושיו לזיהוי בעיות שמערכת ממוחשבת עלולה להחמיץ. לכן, השילוב של שתי השיטות מספק את התוצאות הטובות ביותר באבחון ותחזוקה של מערכות גז ברכב.
2.הקפדה על הוספת שמן למשמנת
3. חשוב לבדוק חוטים וחיבורים –בדיקת חיבורי מערכת חשמל
כמו במקרה של רכיבי רכב אחרים, למצב חיבורי מערכת החשמל גפ"מ יש חשיבות מרכזית לא רק להפעלת
שסתומים ומזרקים בגז, אלא גם להפעלת בקר הגפ"מ והבנזין .
4. שמירה על תקינות מערכת ההצתה
מערכת ההצתה היא המפתח למניעת כשל במנוע
מצתים הם מרכיב קטן אך מכריע במערכת ההצתה של רכב עם מנוע בעירה פנימית. הם יוצרים את הניצוץ שמצית את תערובת הדלק והאוויר במנוע, ומייצרים את הבעירה הדרושה לייצור כוח ולהנעת הרכב.
מצתים מורכבים משני מרכיבים עיקריים: האלקטרודה והמבודד.
האלקטרודה מוליכה את הזרם החשמלי, והמבודד מקיף אותה כדי למנוע קשת חשמלית
מדוע יש צורך לתחזק את מערכת הגז והתקעים ברכבים?
מערכת הגז והתקעים חיוניים לתפקוד תקין של רכב עם מנוע בעירה פנימית בבנזין
וכל שכן בגז . בנסיעה על גז מפעיל לחץ רב יותר על מערכת ההצתה .
תחזוקה שוטפת של רכיבים אלה היא חיונית כדי להבטיח ביצועים ובטיחות מיטביים.
הזנחת התחזוקה של רכיבים קריטיים אלה עלולה להוביל למגוון של בעיות, כולל ירידה בביצועים וסיכוני בטיחות.
כל אי סדרים בתפעול מערכת המתח הגבוה (חוט פגום, פנצ'רים, מצת שחוק) יבחינו מהר יותר ברכב מונע בגפ"מ מאשר על בנזין.
5. בדיקת דליפות –
הבסיס של כל בדיקת מערכת גפ"מ . חלק לא טכני אבל בהחלט בסיס לבדיקת המערכת שלך .
ניתן בתמיסת סבון GasControl
5
יצרני מערכות הגפ"מ מכתיבים טיפול לרכב אחת לתקופה (לרוב אחת לחצי שנה או לשנה) או לאחר כמות קילומטרים הן (הקילומטרז" שנסע הרכב)
. יש חשיבות רבה מאד להקפדה על תחזוקת הרכב לרבות הטיפולים התקופתיים במועדם, לשם שמירה על תקינות הרכב המונע בגז והבטחת נסיעה בטוחה יותר לאורך זמן.
במוסך מורשה גפ"מ בו יש גם אחריות על המערכת ( לשנתיים) ניתן לקבל שירות תיקונים בתקלות + חלפים מקוריים במסגרת האחריות שמספק היבואן ללא עלות מצד הלקוח .
במסגרת תיקונים שונים או טיפולים המוסך מציע ללקוחותיו גם חלפים מקוריים וגם אופציה של חלפים חלופיים באיכות גבוהה <
חשוב להיות עם היד על הדופק לתפוס את התקלות בזמן ולטפל בהן).
כללי זהב
1. לצמצם מרווח טיפולים – ללכת לטיפול בזמן, גם אם מדובר במכוניות חדשות (להיות עם היד על הדופק,
2. בדקו שמן מים כל שבוע-שבועיים מומלץ עם רכבים עם מנועי מנועי טורבו ש”אוכלים” הרבה שמן.
3 התנעה “קרה” – כל בוקר אחרי שמתניעים, לחכות 4-5 דקות, לתת למנוע להתחמם.
4. לשמירה על מנועי טורבו – אחרי כל נסיעה, לפני כיבוי המנוע, המתינו שתי דקות במקום, בהילוך סרק (ניוטרל), כך תשמרו על הטורבו/מולטי אייר.
5. תהיו קשובים לרעשים ברכב, וכמובן שימו לב להתראות,
וכמובן בואו למוסך בזמן.