גפמ (גז פחממני מעובה – LPG)
גפ"מ ראשי תיבות של Liquiified Petroleum Gas. זהו גז פחמימני שמנוזל באמצעות לחץ, מה שמקל על ההובלה והאחסון.
זהו דלק רב תכליתי שניתן להשתמש בו למגוון מטרות, כולל חימום, בישול והנעת כלי רכב.
במאמר זה, נבדוק האם גפ"מ מופסק בהדרגה ומה צופן העתיד של דלק זה.
מאפיינים כימיים של גז הגפ"מ LPG
גפמ – גז פחמימני מעובה. הוא מופק מגז טבעי ונפט גולמי. ולמעשה תוצר לוואי של תהליך זיקוק הנפט או מבארות גז טבעי . הגפ"מ מורכב בעיקר מפרופאן ובוטאן.
{גפ"מ הוא מונח כולל שיכול להתייחס למספר גזים שונים, כולל פרופאן. במקרים רבים, פרופאן הוא המרכיב העיקרי של גפ"מ .}
בעוד גפ"מ הוא דלק בוער נקי יותר מדלקם מאובנים מסורתיים, אולם הוא עדיין מייצר פליטות. עם זאת, פחות פליטות מאשר פחם או נפט.
גפ"מ מועבר בדרך כלל במשאיות מכליות מיוחדות או קרונות רכבת, או במכלים בלחץ כמו צילינדרים או מכלים.
יש שני מקורות אספקה למשתמשים בישראל:
- ייצור מקומי בבתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד
- יבוא .
גפ"מ אוטומטיבי
הגפ"מ האוטומטיבי דומה בהרכבו לגז הבישול המשמש לצרכים ביתיים אך נקי יותר ובעל אוקטן גבוה יותר.
גז הגפ"מ האוטומטיבי מיובא כולו מחו"ל והוא מותאם לתקן הנדרש . לפי האנליזה הנדרשת איכות הגז משפיעה באופן מובהק על ניקיון המנוע ואורך חייו , בנוסף התאמת האוקטן לצרכי הנסיעה ברכב מגדילה את מרחק הנסיעה המתקבל מליטר גז.
הבנת מערכת גז לרכב
האם מערכת גז פוגעת במנוע ?
כשמדובר במערכות גז לרכב, יש כמה גורמים מרכזיים שיש לקחת בחשבון. למערכות שונות יש רמות שונות של יעילות, בטיחות ותאימות עם דגמי מכוניות שונים. בחלק זה, אספק סקירה כללית של מערכות הגז הנפוצות במכוניות ואדון בכמה מהשיקולים המרכזיים בעת הערכת מערכות שונות.
אחד הסוגים הנפוצים ביותר של מערכות גז בשימוש במכוניות הוא מערכת ה-LPG (גז דלק נוזלי). מערכת זו כוללת אחסון גז במיכל ולאחר מכן שימוש בווסת כדי לשלוט בזרימת הגז למנוע. לאחר מכן הגז נשרף במנוע, ומייצר כוח להזיז את המכונית. מערכות גפ"מ פופולריות מכיוון שהן בדרך כלל זולות יותר מבנזין או דיזל, והן מייצרות פחות פליטות.
הבנת תהליך ההמרה
הסבת מכונית להפעלת גז כוללת התקנת מערכת גז המאפשרת למכונית להשתמש בגז נפט נוזלי (LPG) או בגז טבעי דחוס (CNG) כדלק. תהליך ההמרה כולל בדרך כלל את השלבים הבאים:
הסרת רכיבי מערכת הדלק הקיימים, כגון מיכל הדלק, קווי הדלק והקרבורטור או מזרקי הדלק.
התקנת רכיבי מערכת הגז, לרבות מיכל הגז, קווי הגז, מזרקי הגז, ווסת הגז.
כיול מערכת הגז כדי להבטיח שהיא מספקת את כמות הדלק הנכונה למנוע.
בדיקת מערכת הגז כדי לוודא שהיא פועלת כהלכה.
סוגי מערכות גז לרכב
בחירת מערכת הגז הנכונה
בבואכם לבחור מערכת גז לרכב שלכם, קיימות מספר אפשרויות. כמה מהמותגים הפופולריים ביותר כוללים בישראל את Lovato, Brc, Landi Renzo, Tartarini, Omvl ו-B gas.
מומחיות טכנית: הסבת מכונית להפעלת גז דורשת מומחיות טכנית ודיאגנוסטיקה . חשוב לבחור במתקין בעל מוניטין בעל ניסיון בהסבת מערכות גז. וחשוב ביותר להוועץ במומחה טכני .
בחירת סוג מערכת הגז לרכב היא החלטה מקצועית .
, הסבת רכב להפעלת גז יכולה להציע יתרונות רבים, לרבות הפחתת פליטות ועלויות דלק נמוכות יותר. עם זאת, חשוב לבחור נכון את מערכת הגז ואת המתקין, ולהיות מודעים לאתגרים הפוטנציאליים הכרוכים בתהליך ההסבה.
בעת הערכת מערכות גז שונות עבור המכונית שלך, לצד היתרונות יכולים להיות גם חסרונות ודברים שצריך לשים לב אליהם .ישנם מספר גורמים מרכזיים שהמתקין לוקח בחשבון ומתיחס אליהם כשהוא מחליט על דגם המערכת ושילוב משמנת או כיוון המערכת .
תדלוק מכוניות בגפ"מ התחיל בישראל באמצע שנות ה- 90, אבל רק בשנים האחרונות תופס סוף סוף תאוצה. במיוחד בבניית תשתית תדלוק ופריסה ארצית של תחנות תדלוק בגז . {דור אלון /יגל גז /גז מתן }.
בעולם-
גפ"מ הוא עדיין דלק פופולרי לכלי רכב באזורים רבים בעולם, במיוחד עבור אוטובוסים, מוניות וכלי רכב מסחריים אחרים. במדינות מסוימות, גפ"מ מעורבב עם דלק ביולוגי כדי ליצור דלק בוער נקי יותר.
מחירי הגז
עלות הגפ"מ יכולה להשתנות בהתאם למיקום ולשוק. עם זאת, במקרים מסוימים, גפ"מ יכול להיות אופציה חסכונית יותר מאשר דלקים אחרים.
המחיר הנמוך של הגפ"מ בישראל נובע ממיסוי מזערי לעומת המיסוי על הבנזין , רק 12 אגורות לליטר לעומת יותר מ- 3 שקלים לליטר בנזין . זאת כתוצאה של החלטה של משרד האוצר לעודד את השימוש בגז בזכות היותו מזהם פחות לסביבה וגם בשל מספר המכוניות הקטן יחסית שמשתמש בו כרגע ואינו גורם הפסדי הכנסה משמעותיים לאוצר המדינה .
מחירי הגפ"מ גם אינם מושפעים ממחירי הבנזין אלה יותר ממחיר הגז לבישול ולהסקה , ועומדים כיום על 3.61- 3.90 לליטר
תדלוק בגז גפ"מ-יתרונות
חיסכון של עד 50% מעלות התדלוק.
בטיחות – מערכת הגפ"מ הינה בטוחה יותר ממערכת הבנזין.
כאשר מטופלים ומאוחסנים כראוי, גפ"מ הוא דלק בטוח לשימוש. עם זאת, חשוב להקפיד על נהלי בטיחות נאותים כדי למנוע תאונות.
פליטת מזהמים מכלי רכב המונעים בגז נמוכה יותר.
גפ"מ אוטומטיבי לרכב אינו פוגע באוזון ולכן תורם להפחתת אפקט החממה.
במקרה של דליפה הגפ"מ מתאייד ומתנדף באוויר ולכן בניגוד לבנזין ולסולר אין סכנה של זיהום קרקע או מקורות מים.
לסיכום להתקנת גז לרכב יתרונות לצד חסרונות
האם גפ"מ מופסק בהדרגה?
למרות היתרונות תעשיית האנרגיה מתפתחת כל הזמן, וככל שאנו מתקדמים לעבר עתיד ירוק יותר, אנו רואים שינוי הרחק מדלקים מאובנים מסורתיים.
גפ"מ, או גז נוזלי נפט, הוא דלק כזה שהיה בחירה פופולרית לחימום, בישול והנעת כלי רכב במשך שנים רבות. עם זאת, עם עליית מקורות האנרגיה המתחדשים, יש שאלות שנשאלות לגבי עתיד הגפ"מ.
עלייתם של מקורות אנרגיה מתחדשים וההשפעה על הגפ"מ
מקורות אנרגיה מתחדשים, כמו רוח, שמש והידרו, הופכים פופולריים יותר ויותר ככל שאנו מתקדמים לעבר עתיד ירוק יותר .
מקורות אנרגיה אלו נקיים, ברי קיימא ואינם מייצרים פליטת גזי חממה. כתוצאה מכך, ממשלות וארגונים רבים משקיעים רבות באנרגיה מתחדשת, ואנו רואים שינוי הרחק מדלקים מאובנים מסורתיים כמו הגפ"מ . מכאן סביר להניח שנראה ירידה בשימוש בגפ"מ ככל שמקורות אנרגיה מתחדשים יהפכו לשכיחים יותר.
{גפ"מ אינו נחשב למקור אנרגיה מתחדש מכיוון שהוא מופק מדלקים מאובנים}
לסיכום ,
שימוש בגז גפ"מ נשאר אופציה טובה .
לגפ"מ יש יתרונות רבים, כולל הרבגוניות שלו, עלות-תועלת ופליטות נמוכות יחסית. בנוסף, ככל שהטכנולוגיה לייצור ושימוש בגפ"מ משתפרת, סביר להניח שנראה יישומים חדשים למקור הדלק הזה.
אמנם היה דיון מסוים על הפסקת גפ"מ כמקור דלק, אך ברור שהוא יישאר חלק מתמהיל האנרגיה שלנו בעתיד הנראה לעין.
המוטיבציה המתאימה לפעולה לגבי גפ"מ היא לחנך את עצמך ואחרים על היתרונות והחסרונות של מקור דלק זה, ולשקול אותו כאופציה בת קיימא לצרכי האנרגיה של האדם. ככל שאנו מתקדמים לעבר עתיד בר-קיימא יותר, חשוב לחקור את כל הדרכים האפשריות להפחתת טביעת הרגל הפחמנית שלנו ולמעבר למקורות אנרגיה נקיים יותר. זה יכול לכלול ניצול גפ"מ בצורה אחראית ויעילה, או בחינת חלופות אחרות כגון מקורות אנרגיה מתחדשים
.