המדריך המלא לאיתור ותיקון דליפות גז 

למה צריך לדאוג לדליפות גז?

 

 

דליפה היא… נתיב או חור פיזי, בדרך כלל בעל ממדים לא סדירים. היא  עשויה להיות הקצה האחורי של שבר ריתוך, סדק ,כתם של לכלוך על אטם או חריץ מיקרו בין האביזרים.

לכל מערכת לחץ יש דליפות מכיוון שקיימים "פגמים" בכל חיבור מפרק, תפר או ריתוך. "פגמים" אלה עשויים להיות קטנים מדי לזיהוי אפילו עם מיטב מכשירי איתור הדליפות. אבל בהינתן זמן, רטט, טמפרטורה ולחץ סביבתי, ה"פגמים" הללו הופכים לדליפות גדולות יותר וניתנות לזיהוי.

דליפה היא לא…קריאה שרירותית כלשהי על מד. גז בורח בזמנים שונים ובקצבים שונים. רוב הזמן  לא ניתן לזהות דליפות מסוימות בזמן הבדיקה. דליפות עלולות להיסתם ואז להיפתח מחדש בתנאים שונים .

מערכת אטומה שפועלת 20 שנה ללא צורך בטעינה מכונה

"מערכת הדוקה". לציוד עדיין יש דליפות, אבל אין מספיק דליפה כדי לקרוא על מד או

להשפיע על ביצועי הקירור. אף מכונה בלחץ אינה מושלמת.

למעשה הכל דולף כל המערכות האטומות דולפות.

הדליפה יכולה להיות ב-1 ק"ג. לשנייה או לאט כמו 1-oz. כל מיליון שנים.

סוגי דליפות

  • דליפות עומדות (SL) הן דליפות שניתן לזהות כשהיחידה נמצאת במנוחה (כבוי) והשוות לחלוטין. זה יכלול סלילי אידוי מקפיא ןמתחמם על ידי הפשרה. דליפות מהסוג SL, למרבה המזל, הן הנפוצות מכולן.
  • דליפות תלויות לחץ (PDL) הן דליפות שניתן לזהות רק לפי לחץ בנוי. לדוגמא חנקן משמש ללחץ על צדדים נמוכים ל-150 psiמ ודפנות גבוהות עד 450 psi.   עורכים בדיקת PDL אם לא מתגלים דליפות  לפי מבחן SL.
  • דליפות תלויות טמפרטורה (TDL) הן דליפות הקשורות לחום של  הַרחָבָה. TDL מתרחש בדרך כלל מחסימה גבוהה של אוויר סביבה, מעבה או בזמן הפשרה.
  • דליפות תלויות רטט (VDL) מתרחשות רק במהלך פעולת היחידה. העומס מכני של תנועה, סיבוב, זרימת נוזל קירור או הפעלת שסתום  כולם קשורים ל-VDL.
  • דליפות תלויות שילוב (CDL) הם פגמים הדורשים שני או  יותר תנאים על מנת לגרום לדליפה. למשל, טמפרטורה,  רטט ולחץ גורמים לסעפת הפריקה על חצי הרמטי מדחס להתרחבות ולחילחל גז.
  • מיקרו-דליפות מצטברות (CML) הן כל הדליפות הבודדות שגם כן  קשה לזהות עם כלים סטנדרטיים. ההפסד הכולל במשך שנים רבות של הפעולה מפחיתה מעט את טעינת הגז הראשונית. בפועל זה מתרחש במערכת בעל אביזרים רבים, ריתוכים, תפרים או אוגני אטם; גדולים  יותר .

-כיצד לאתר את מקור הדליפה ומה לעשות אתה לאחר שנמצאה?

כולנו מצוידים באופן אינטואיטיבי בכלים בסיסיים לאיתור נזילות. עם   החושים . שמיעה  יכולת להריח או  עם חוש המישוש   אפשר אפילו להרגיש שאריות שמן שמקיפות אתרי דליפות רבות . אם זאת  אישור הדליפה הטוב ביותר  מגיע ממראה עיניים. אימות דליפה על ידי  צפייה  בבועות או קצף . מומלץ גם לעשות מעכב על הדליפה . התמיסה נישארת על המחברים ולעיתים הדליפה  מתבצעת בתנאי טמפ. או לחץ  שונים בהתאם לחומר וסוג הדליפה .

האזורים הבאים   הם אזורים רגישים לדליפה ומתאימים לשימוש בתמיסה -ספריי :

  • כל ברגי המדחס וקצוות האטמים
  • חיבור קו יניקה במדחס
  • חיבור קו יניקה במאייד
  • חיבור קו פריקה במדחס
  • חיבור קו פריקה בקבל
  • מבטלי רעידות
  • כל מפרק או אביזר על צינורות לא נתמכים
  • שסתומי הרחבה וסולנואיד
  • חיבורי צינור כובע
  • זכוכית ראייה

זה משלים את VDL T

 מרססים את התמיסה על צינור הגז ,משטחים תוך התמקדות בחיבורי ההברגה והשסתומים .  סוגרים או מפעילים את המערכת כדי לשנות לחץ או טמפרטורה  ובודקים אם נוצרו קצף או מרבצי בועות זעירים .

השיטה הזו מאתרת דליפות קטנות במיוחד בסדר גודל של 18.5 גר' לשנה  וכמובן 

יש מוצרים דומים שנותנים טווח נוסף בתמיסות כימיות מתקדמות שדומות לסבון אך הן לא .

 

 

 

איתור דליפת גז
ריסוס מחבר במערכת גז

 

מה גורם לדליפות גז מלכתחילה וכיצד ניתן למנוע אותן?

דליפה משמעותית שדורשת טיפול נובעת לרוב  מתחזוקה ובלאי


  • אי החלפת צינור הגומי או חשיפתו לחום צינור הגומי מתבלה עם הזמן ועלול להיווצר בו סדקים. צינור לא תקני עלול להינזק מהגז עצמו ולהתבלות בקצב מהיר יותר ולגרום לדליפת גז .
  • חשוב לבדוק מדי פעם בצורה חזותית את שלמות הצינור סדקים .

 

 מה אופייני במיוחד לגז גפ"מ  – גז פחמימני מעובה   LPG ?

הגפ"מ אינו מסוכן כל עוד נוהגים בו באופן בטיחותי כדי לאפשר זיהוי של דליפת גז ללא מכשור מוסיפים בבתי הזיקוק חומר המקנה לגז ריח חריף המאפשר גילוי דליפות קטנות יחסית. מדובר בריח שמרגישים מיד!

דליפת גז ברוב המקרים תהיה מהמחברים – החלק המחבר את צינור הגז לברז הגז או לחנוכיה (ריכוז של כמה ברזים יחד) אך לא רק, היא יכולה להיות גם מצינור גומי המחבר מכשיר צורך גז

 

 

לסיכום  

אופן גילוי דליפת גז הוא נושא רחב ומקצועי ומטופל במכשור מתוחכם שונה . צריך להיות ערנים  ולנקוט באמצעי בטיחות  כל הזמן  .

שימוש בתמיסות יעודיות    כמו       GAS CONTROL נועד לאתר דליפות מזעריות  בשלבים ראשוניים  בחיבורי צינורות , מחברים לא מהודקים וסדקים  והזיהוי יכול להיות  לאורך מס' שעות  במכונית אם זה בנסיעה או אחרי .  שהתמיסה על המכשיר והדליפה מתרחשת בתנאים מסוימים של לחץ או טמפ.   מעקב יכול לאתר בעיה שלא תמיד מבחינים בשלב הראשוני  כשמתגלים בועות  ולא מיידית .מכאן חשיבות פעולת התמיסה שנשארת על המחברים ומתגלה בהמשך 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן